foto indv_2La por al fracàs és quelcom intrínsec en la societat espanyola i catalana. Aquí tendim a considerar el fracàs com una vergonya social, com quelcom menyspreable. S’ha arribat al punt que s’ha estigmatitzat la experiència del fracàs i això acaba atacant a l’autoestima dels pocs emprenedors del país. I és que el 50% dels empresaris espanyols tenen por del fracàs i això talla qualsevol iniciativa d’emprendre algun projecte.

Espanya té una taxa d’emprenedoria del 5,1%, segons les últimes dades disponibles de la Comissió Europea, en canvi a Estats Units la taxa ronda el 10,3%. Aquesta diferència tant significativa té molt a veure amb la concepció del fracàs en cada una de les cultures.

Mentre els professionals nord-americans tenen un apartat en el seu currículum per destacar els fracassos com una experiència més, aquí tot fracàs s’intenta ocultar per a no ser assenyalat com a un perdedor. I és que aquest concepte de que qui fracassa és un perdedor per tota la vida, és totalment erroni. Una famosa cita de Charles Dickens exemplifica aquesta visió positiva sobre el fracàs: “Cada fracàs li ensenya a l’home quelcom que necessitava aprendre”. I és que l’aprenentatge que s’obté de l’experiència d’haver emprès un projecte i haver fracassat, és únic i el més valuós que ningú pugui adquirir. Això no t’ho ensenya cap universitat.

Seguint amb aquesta comparació entre la societat espanyola i la nord-americana, en aquest sentit, segons els experts, un emprenedor nord-americà experimenta 3,75 fracassos empresarials abans d’aconseguir un èxit. Per altra banda, d’aquest 5% d’emprenedors espanyols dels que abans parlàvem, el 64% dels que fracassen en un negoci, ja no tornen a intentar-ho una segona vegada.

És per això que en la conjuntura de crisis actual en la que ens trobem és essencial canviar aquest concepte que tenim del fracàs, ja que ara més que mai es necessita gent emprenedora, amb empenta i creativitat per dur a terme projectes que creïn benefici a la societat.

Però això, com ja vaig escriure en un article anterior, quan parlava sobre l’actitud emprenedora, no és quelcom que es pugui canviar en dos dies. Cal transmetre aquests valors des de la base, des del sistema educatiu perquè així les noves generacions perdin aquesta por a la paraula “fracàs”.

Ja que com va dir Franklin Roosevelt, “A la vida hi ha quelcom pitjor que el fracàs: el no haver intentat res”.

Joan Marchan Vidal

President 2012

Jove Cambra Internacional Vilafranca del Penedès

Juny 2012